پیش از مطالعه لازم است به دو نکته اشاره کنم ، اولی این که در بازدید از نمایشگاهی همانند اکسپو هر لحظه هزاران نکته قابل توجه وجود دارد که اشاره به آنها در یادداشتی کوتاه نمیگنجد و این یادداشت خلاصه ای است که امیدوارم کاربردی و مفید باشد. و دومین نکته مهم که به نظر من هیچ فیلم و عکسی از اکسپو نمیتواند جایگزین تجربه خلق شده در نمایشگاه باشد.
نمایشگاه اکسپو بیش از ۱۵۰ سال است در دنیا برگزار میشود و بعد از المپیک و جام جهانی مهم ترین گردهم آیی انسان است. البته که شاید با نگاه توسعه دانش و نگرش به آینده کسب و کار و زندگی پر اهمیت تر از سایر رویدادهای نام برده شده باشد.
رویکرد اصلی در این نمایشگاه قدرت نمایی و نمایش توانمندی های کشورهای مختلف و معرفی توانمندی ها و خصوصیات کشور به بازدید کنندگانی از سراسر جهان است. آخرین دوره نمایشگاه اکسپو که در دبی برگزار شد با توجه به نزدیکی به ایران فرصتی را فراهم کرد تا تعداد بیشتری از ما امکان بازدید از این رویداد را داشته باشیم. مسلما هر کس از دیدگاه خود آموخته هایی را خواهد داشت. در این یادداشت کوتاه نکاتی را که بیش از سایر موارد به چشم من مشهود بود به صورت خلاصه بیان میکنم.
– نکته اول اینکه برگزاری رویدادی جهانی در این سطح و پذیرش تعداد بالای بازدید کننده در مدتی محدود و فراهم کردن شرایط برای برپایی غرفه ها و صدور روادید و تامین پرواز و امکانات اقامت و حمل و نقل در شهر برای بیش از ۲۰ میلیون نفر در مدتی کوتاه نیازمند زیر ساخت های مناسب ، سرمایه گذاری کافی و از همه مدیریتی یکپارچه و قدرتمند است .
– نمایشگاه در سه بخش اصلی فرصت ، تحرک و پایداری طراحی شده بود. مفاهیمی جهانی که بیش از آنکه بر توانمندی یک کشور خاص تمرکز داشته باشد بر همکاری و همراهی همه مردم جهان برای حرکت در مسیری ایده آل تاکید دارد. برپایی چنین نمایشگاهی مستلزم همراهی و مشارکت کشورهاست و شاید بتوان آن را به عنوان نمادی از انسان متمدن و تلاشی همه جانبه برای بقای نسل بشر و بهبود شرایط زندگی بر روی کرده خاکی برشمرد.
– اکسپو علاوه بر آنکه محلی برای نمایش توانمندی های کشور ها و داشته های آنها بود فرصتی استثنایی برای معرفی کشور ها و فرهنگ هاست. نماد واقعی از گفتگو و معرفی فرهنگ ها و بی شک کشوری که در ارائه نمایشی جذاب و پذیرفتنی از خود موفق تر عمل کرده میتواند در سالهای بعد از این فرصت و سرمایه گذاری انجام شده بهره بیشتری ببرد. چیزی که بیش از پیش از نظر من قابل توجه بود اینکه میتوان به اکسپو به عنوان رویدادی برای شروع یا افتتاحیه یک پروژه نگاه کرد. این رویکرد بیش از همه جا در یکی از بهترین غرفه های اکسپو یعنی عربستان سعودی مشهود بود. برنامه ریزی برای عدم اتکا به نفت، همکاری و استفاده از توانمندی های بین المللی برای ترسیم چشم انداز روشن آینده،شروع سرمایه گذاری و معرفی طرح های بلند پروازانه و نهایتا در اکسپو معرفی عربستان به عنوان کشور جذاب،پیشرفته و رو به جلو به همه جهانیان و چیزی متفاوت تر از آنچه پیش از این تصور میشد. پس اکسپو رویدادی یک باره نیست و بخشی از یک پروژه بزرگ برای حرکت در مسیر پیشرفت میتواند باشد.
– از دیدگاه من غرفه ها به دو بخش تقسیم میشدند. دسته اول غرفه هایی با سبک کلاسیک نمایشگاهی که توانمندی ها و داشته ها را در معرض دید بازدید کنندگان گذاشته بودند و همانند ۱۵۰ سال گذشته تلاش میکردند تا کشور خود را به بهترین شکل ممکن معرفی کنند مثل چین،روسیه ، دانمارک، ایران و … . و اما دسته دوم غرفه هایی که تلاشی مشهود در داستان سرایی و قصه گویی برای مخاطب داشتند. گویی هر آنچه را که در اصول کسب و کار دیجیتال ، بازاریابی محتوایی و سایر متدهای نوین توسعه بازار میشناسیم دقیق و خط به خط به کار گرفته بودند تا ثابت کنند این اصول در دنیای کسب و کار امروز موفق هستند. اغلب این غرفه ها که معمولا از استقبال بیشتری برخوردار بودند نقشه ای دقیق برای سفر مشتریان خود طراحی کرده و محتوایی برنامه ریزی شده و مبتنی بر سناریو به مخاطب ارائه میدادند. و تمام این داستان ها تقریبا با این متد مطرح میشد که چه بوده ایم ، چه هستیم ، مشکل و دغدغه های آینده چه خواهد بود و برای آن چه برنامه هایی داریم. البته با استفاده از فناوری های روز در ارائه محتوی و جذاب و تاثیر گذار برای مخاطب مثل امارات ، عربستان، ژاپن، هلند، کلمبیا و …
– موضوع جالب توجه بعدی از دیدگاه من تمرکز بر نسل های آینده در بسیاری از غرفه ها بود، آنجا که تلاش کرده بودند تا دغدغه خود را در خصوص توانمند سازی نسل بعدی و ایجاد مسیری پایدار برای زندگی آینده آنها به نمایش درآورند. این بخش بیش از آنکه برای بازدید کننده خارجی جذاب باشد از دیدگاه من تلاشی برای افزایش خودباوری در نسل آینده و تشویق آنها به تلاش و حرکت رو به جلو بود. چیزی که به شدت نیازمند آن هستیم و از کمبود آن رنج میبریم.
– از دیدگاه فناوری دو نکته اصلی توجه من را جلب کرده بود اول وجود فناوری در عمق ارائه غرفه های موفق. در برخی از غرفه ها شما نمودی از انواع سیستم ها و دستگاه های پیچیده و پیشرفته نمیدید اما نتایج به کارگیری فناوری در قصه گویی و ثبات وجود فناوری مشهود بود. نمونه این غرفه ها ژاپن و از دیدگاه من غرفه اتریش بود. در غرفه ژاپن در انتهای بازدید حضور هوش مصنوعی و تحلیل و طراحی سفر مبتنی بر داده های بازدید کنندگان را حس میکردید و در غرفه اتریش فناوری برای نمایش واقعی پایداری به کارگرفته شده بود. نکته مهم بعدی در حوزه فناوری اهمیت بالا و برتری فناوری های نرم همچون توان مدیریتی و تولید محتوی به نسبت استفاده از فناوری های سخت بود.
– و در انتها اینکه در انتهای هر بازدید از نمایشگاه اکسپو بی اختیار این فکر از ذهن گذر میکند که ای کاش دنیای واقعی به همین نزدیکی و همین خلوص و با همین احساس بود. اجتماعی از مردم کره خاکی از سراسر دنیا در کنار هم ، که در هر لحظه در حال لذت بردن از گوناگونی و تنوع فرهنگی هستند ولی خوب میدانیم بازی به گونه ای دیگر به پیش میرود و رویدادی اینچنینی هم بخشی از بازی است که لاجرم از حضور و نقش آفرینی در آن هستیم. امیدوارم بهتر ببینیم، بیاموزیم و به کار بگیریم.
دیدگاهتان را بنویسید