پلتفرم توسعه چابک کم‌کد، رویکردی نوین به چالش‌های فنی توسعه بانکداری دیجیتال



امروزه در سراسر دنیا، با توسعه کسب و کارهای دیجیتال چالش جدیدی برای شرکت ها و سازمان های بزرگ در مواجهه با رقبای چابک و استارتاپی آنها ایجاد شده است. سرعت بالای رشد کسب و کارهای دیجیتال و روندهای متغییر، تیم های فنی را برای پیاده سازی ایده ها و مدل های جدید کسب و کار بر روی کانال های دیجیتال دچار مشکل کرده است. معمولا تیم های فنی از نیازهای واحد های کسب و کاری عقب بوده و به درستی نیازهای آنها را برآورده نمیکنند.

از سوی دیگر چالش تقاضای بالای نیروی فنی متخصص در حوزه نرم افزار، هزینه بالای نیروی انسانی و بهای تمام شده زیاد در خط تولید نرم افزار مشکل دیگری را برای سازمان ها ایجاد کرده است. تقاضا برای نرم افزار جدید افزایش یافته است. بر اساس گزارش  IDC، بیش از 500 میلیون برنامه و سرویس دیجیتال تا سال 2023 توسعه و به کار خواهند رفت. برابر با همان تعداد برنامه هایی که طی 40 سال گذشته توسعه یافته اند.

متأسفانه، تعداد توسعه دهندگان جدیدی که می توانند به ساخت این برنامه ها کمک کنند، افزایش نیافته است. به عنوان مثال تنها در ایالات متحده، اداره آمار کار ایالات متحده انتظار داشت که 1.4 میلیون شغل مرتبط با علوم کامپیوتر در سال 2020 در دسترس باشد، اما تنها 400000 فارغ التحصیل علوم کامپیوتر این نقش ها را پر می کنند.

در کشور خودمان هم اگر نگاهی به وضعیت نرم افزار در صنعت بانکداری ایران داشته باشیم با واقعیت های ناخوشایندی روبرو میشویم که بر هیچ کدام از ما پوشیده نیست. از یک سو نیاز به برنامه نویسان در دنیا رو به افزایش است و از سوی دیگر کاهش ارزش ریال دستمزدهای دریافتی این صنف را در ایران کم ارزش کرده و جذابیت های مهاجرت و یا کار کردن به صورت ریموت برای شرکت های بین المللی را چند برابر کرده است. مطابق با آمارهای منتشر شده میزان خروج متخصصین از کشور به شدت افزایش سافته و بلاشک در سالهای نه چندان دور باید منتظر بحران کمبود شدید نیروی انسانی متخصص در حوزه IT باشیم.

 شرکت های ارائه دهنده نرم افزار های کربنکینگ سالهاست که نوآوری و محصول قابل توجهی را به بازار عرضه نکرده اند. البته که نمیتوان از یک شرکت فنی و مهندسی تولید کننده نرم افزار، انتظاری برای طراحی محصول بانکی داشت. تیم های طراحی محصول در بانک ها در پیچ و خم قرارداد و توافقات دست و پا گیر با تامین کنندگان نرم افزار گرفتار شده اند و اغلب شرکت های نرم افزاری بانک ها به دلیل فقدان نیروی انسانی متخصص که این روزها گریبانگیر صنعت فناوری اطلاعات کشور میباشد کارایی و چابکی خود را از دست داده اند. شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی موجب تسریع در خروج نیروی انسانی متخصص در حوزه برنامه نویسی شده و قرار گرفتن این پارامتر ها در کنار هم موجب تضعیف صنعت بانکداری و علی الخصوص در حوزه نوآوری در صنعت بانکداری و ارائه محصولات نوین شده است. البته این شرایط ممکن است برای تعداد اندکی از بانک ها که با سرمایه گذاری کلان بر روی شرکت های فناوری اطلاعات و یا استارتاپ ها که هنوز حرفی برای گفتن دارند یا فعالیت هایی را انجام میدهند کمی متفاوت باشد. اما مسلما در این موارد هم هیچ تناسبی بین سرمایه گذاری انجام شده درآمدزایی و سود آوری پروژه ها وجود ندارد.

این چالش ها موجب شده تولید نرم افزار ها و محصولات جدید دیجیتال بسیار زمانبر و گرانقیمت شده و مزیت رقابتی خود را از دیدگاه زمان ورود به بازار و بهای تمام شده از دست بدهند.

از سوی دیگر صنعت بانکداری و علی الخصوص بانکداری دیجیتال نیازمند توسعه محصولات جدید و استفاده از فناوری های نوین در پیاده سازی محصولات است.

تحول دیجیتال در یانک ها و چشم انداز بانکداری دیجیتال در چند سال آینده آمیخته با مفاهیم جدید در حوزه توسعه محصولات بانکی است. از بانکداری مبتنی بر آمنی چنل تا استفاده از فناوری های نوین برای هوشمند سازی کسب و کار بانکی. مسلما با توجه به مشکلاتی که پیشتر در مورد آن صحبت شد نمیتوان با استفاده از روش های قدیمی توسعه محصولات دیجیتال به همراهی با ترندهای جدید امیدوار بود. پاسخ به این سوال در استفاده از پلتفرم های توسعه چابک و کم کد نهفته است، راهکاری که که در سال های اخیر با پیشرفت فناوری های مورد استفاده در حوزه نرم افزار، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

یک تحقیق که توسط KPMG انجام شده نشان می دهد مشکلات و پراکندگی گسترده سازمان ها در طی چند سال اخیر توجه به پلتفرم های کم کد (low -code) را تسریع کرده است. از زمان شروع بحران COVID-19 ، تعداد مدیرانی که توسعه سیستم عامل های کم کد را به عنوان مهمترین سرمایه گذاری خود نام برده اند، نزدیک به سه برابر شده است و از 10٪ به 26٪ رسیده است. علاوه بر این، KPMG دریافته است ، 100٪ از شرکتهایی که یک سیستم توسعه کم کد را اجرا کرده اند ، ROI بهتری نسبت به سایر شرکت ها دارند.

گارتنر پیش بینی کرده است که طی دو سال آینده بیش از نیمی از شرکت های متوسط و بزرگ پلتفرم های توسعه چابک کم کد را مورد استفاده قرار دهند. شرکت های معتبری همچون مایکروسافت، اپل و IBM هم به این حوزه وارد شده و با طراحی معماری اختصاصی این حوزه پلتفرم هایی را برای توسعه نرم افزار به صورت کم کد تولید کرده اند.

Capgemini  پلتفرم های کم کد را به عنوان یکی از اصلی ترین روندهای فناوری معرفی می کند. یکی از مشاوران خبره Capgemini، می گوید: “توسعه و تحویل نرم افزار کلاسیک، متمرکز بر کد” مبتنی بر کار دستی، زبان های برنامه نویسی پیچیده و ماه های کار طولانی، شما را فقط درگیر خواهد کرد.

بنا به تاکید کارشناسان بدون استفاده از این فناوری نمیتوان به موفقیت پروژه های تحول دیجیتال امیدوار بود.

به گفته دانیل فیشر، مدیر اصلی KPMG در ایالت متحده، مهمترین معیار “سرعت نسبت به ارزش” است. از آنجا که پلتفرم های چابک و کم کد یک رویکرد بلوک ساختاری را ایجاد می کند، حتی پروژه های پیچیده را قادر می سازد تا به سرعت توسعه یابند. گاهی اوقات در عرض چند هفته و اغلب به صورت مرحله ای پروژه به نتیجه میرسد. بر این اساس، فناوری کم کد امکان تحویل سریع ارزشهای نفهته در پروژه را دارد. زیرا این رویکرد باعث بهبود تجربه مشتری، فراهم آوردن توانایی راه اندازی سریعتر محصولات یا خدمات جدید و یا تقویت قابلیت انطباق می شود و برنامه تحول دیجیتال یک سازمان را تسریع می کند.

فیشر می گوید پلتفرم های توسعه چابک کم کد، پیاده سازی فرآیند های کسب و کاری و اتصال منابع نرم افزاری به یکدیگر را از سیستم های اصلی به فناوری های مدرن مانند هوش مصنوعی/یادگیری ماشینی و بلاکچین آسان می کند.

یک پلتفرم توسعهٔ چابک کم کد، نرم‌افزاری است که یک محیط توسعه نرم‌افزار را، مبتنی بر واسط و پیکره بندی گرافیکی، به جای محیط‌های سنتی برنامه‌نویسی، برای برنامه نویسان فراهم می‌سازد. این پلتفرم‌ها، بر توسعهٔ انواع خاصی از نرم‌افزارها، همانند پایگاه‌های داده، مدل‌های فرآیندهای تجاری و واسط‌های کاربری به کار می‌روند. چنین پلتفرم‌هایی، قادر هستند که نرم‌افزارهایی کاملاً عملیاتی را تولید کنند. پلتفرم‌های توسعهٔ کم کد، تمرکز خود را به سمت هدف کلی برنامه‌ها تغییر می‌دهند و در صورت لزوم، قابلیت افزودن کدهای شخصی به برنامه را خواهد داشت. در نسخه های جدیدتر این پلتفرم ها و با پیشرفت فناوری های مورد استفاده در نرم افزارها لایه واسط کاربری ارتقا چشم گیری را شاهد هستیم و به لطف زبان برنامه نویسی نظیر فلاتر، این پلتفرم ها توانایی ارائه نهایی در نسخه های متعدد وب و موبایل را به صورت کانال های یکپارچه یا آمنی چنل دارا هستند. به این ترتیب برنامه نویسان می‌توانند به جای صرف وقت برای تولید چند نسخه برای سیستم عامل های مختلف از پلتفرم های چابک کم کد استفاده کنند و در زمان و هزینه پیاده سازی محصولات دیجیتال برای سیستم عامل ها و دستگاه های مختلف صرفه جویی کنند.

مزیت های اصلی استفاده از چنین پلتفرمی را به شرح ذیل میتوان بر شمرد:

  • کاهش چشمگیر مدت زمان تولید نرم افزار و ارائه محصول به بازار
  • بی نیازی از برنامه نویسان گرانقیمت و امکان توسعه محصول با هزینه تمام شده بسیار کمتر
  • امکان بروز رسانی سریع و کم دردسر محصولات و نرم افزار های تولید شده مطابق با نیاز کسب و کار
  • سرعت بخشی به تحول دیجیتال در سازمان
  • بهبود تجربه مشتری
  • هماهنگی سرویس های بیرونی در ارائه سرویس و خودکار سازی فرآیندها و در نتیجه بهبود بهره وری
  • امکان تست کم هزینه و سریع ایده های کسب و کاری در سازمان
  • منحنی یادگیری کمتر از روش سنتی و امکان تیم سازی برای توسعه محصول در زمان کوتاه

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Omnia، 70 درصد از کاربران پلتفرم های چابک و کم کد که اشنایی قبلی با این پلتفرم نداشته اند ، در کمتر از یک ماه موفق به تسلط بر روی پلتفرم و توسعه محصول بر روی آن شده اند ، این در حالی است که 30 درصد در کمتر از دو هفته توانسته اند به این توانمندی دست یابند.

در شرایط فعلی استفاده از پلتفرم های چابک کم کد میتواند یک راه حل ایده آل برای صنعت بانکداری باشد. این رویکرد چابک، سازگار، مقیاس پذیر و سریع است و می تواند به بانک ها و سایر کسب و کارها کمک کند تا نیازهای مشتریان و همچنین هرگونه چالش غیرقابل پیش بینی آینده را برآورده کنند.

کمی عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم، چرا پیشنهاد میکنم که بانک ها به سمت پلتفرم های چابک کم کد حرکت کنند.

این رویکرد فقط یک ارتقای تکنولوژیکی نیست، بلکه با تشویق نوآوری، تغییر تمرکز بر تجربه مشتری و به چالش کشیدن تمام فرآیندهای قدیمی، کل تجربه بانکی را برای بهتر شدن تغییر می دهد. پلتفرم چابک کم کد موجب شفافیت در فرآیند های کسب و کاری شده و ابزارهایی را برای کاهش الزامات فنی و افزایش نوآوری در اختیار کاربران قرار می دهد. همچنین سرعت و قدرتی را برای شرکت‌های بانکی فراهم می‌کند تا تجربیات مشتری، بهره‌وری کارکنان، و موفقیت پروژه های کسب و کاری را بهبود بخشند و به آنچه تحول دیجیتال در عمل به نظر می‌رسد نزدیک‌تر شوند.

امروزه بسیاری از بانک ها در مسیر تحول دیجیتال قرار دارند. مشتریان مدرن امروزه بیش از پیش در انتظار محصولات و خدمات جدید بانکداری دیجیتال هستند و بیراه نیست اگر بگوییم سرعت توسعه فناوری و بهبود تجربه مشتری در بخش های مختلف زندگی و کسب و کار آنها را پر توقع کرده است. شیوع کووید-19 تماس فیزیکی و ملاقات های چهره به چهره را محدود کرده و این موضوع را میتوانیم به عنوان کاتالیزور توسعه کسب و کارهای دیجیتال در نظر بگیریم. بنابراین، بانک‌ها اکنون باید حرکت خود به سمت تحول دیجیتال و توسعه محصولات جدید را با بیشترین سرعت ممکن تسریع کنند و برای برآوردن نیازها و انتظارات مشتریان در دنیای پیش رو آماده باشند.

با این حال، علیرغم تغییرات دیجیتال، اگر بانک ها بخواهند همچنان از توسعه نرم افزار به روش های سنتی استفاده کنند که طولانی و گران است، ممکن است ماه ها را صرف توسعه، آزمایش و استقرار یک محصول کنند. در این دنیای دیجیتال، زمان کلیدی ترین عامل موفقیت است و بانک‌هایی که محصولات و خدمات سریع‌تری را در به بازار ارائه می‌کنند، می‌توانند پیرو بوده ، وفاداری مشتریان را جلب کنند و سهم بیشتری از بازار را به دست بیاورند.

پلتفرم‌های کم‌کد بانک‌ها را قادر می‌سازد تا به سرعت برنامه‌های کاربردی را تنها در چند روز توسعه و گسترش دهند و راه‌حل‌های دیجیتالی را با همان سرعتی که مشتریان انتظار دارند پیاده سازی کنند

همانطور که می بینیم، اکثر مشتریان بانکی محصولات و خدمات شخصی سازی شده را می خواهند که بر اساس نیازها، مکان ها و دستگاه های آنها سفارشی شود. اگر بانک‌ها بتوانند تجربه مشتری بهتری را ارائه دهند، می‌توانند مشتریان جدید بیشتری را به دست آورند و مشتریان فعلی خود را حفظ کنند.

پلت‌فرم‌های توسعه چابک کم کد ، خدمات و فرآیندهای بانکی را با فعال کردن برنامه‌ها برای حساب‌های دیجیتال و وام‌های دیجیتال ساده و آسان می‌کنند.

پلتفرم‌های کم‌کد اتصال به بسیاری از منابع داده را بدون توجه به تکنیک اتصال آسان می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند به جای درگیری های فنی برای پیاده سازی یک محصول پیش پا افتاده و تکراری، تحقیقات عمیقی در مورد مصرف‌کنندگان، امور مالی یا داده‌های جمع آوری شده انجام دهید و از داده‌های موجود برای شخصی‌سازی محصولات و خدمات استفاده کنید. پلتفرم‌های کم‌کد جدید بانک‌ها را قادر می‌سازد تا آمنی چنل را بدون دغدغه و به سادگی پیاده سازی کنند، که می‌تواند به کاربران اجازه دهد تمام فرآیند های بانکی و مالی را را بر روی دستگاه های دیجیتالی مختلف اجرا کرده و یا پیگیری کنند.

برای موفقیت در بانکداری دیجیتال، بانک ها باید برای رویدادهای غیرقابل پیش بینی آینده ناشی از شرایط پویا آماده باشند و برنامه ریزی کنند. آنها به راه حل هایی نیاز دارند که بتواند شرایط را با توجه به داده ها تحلیل کرده و در لحظه و به صورت داینامیک نسبت به شرایط عکس العمل نشان داده و رفتار مناسب را در قبال مشتریان داشته باشند.پلتفرم های کم کد و چابک میتوانند ابزار بانک ها برای تبدیل شدن به رهبران در بازی دیجیتال باشند.

بیایید نگاهی به یکی از مطالعات موردی در بانک های دنیا بیندازیم که توسعه موفق محصولات بانکداری دیجیتال را بر روی پلتفرم چابک کم کد در Bendigo Bank، یکی از بزرگترین بانک‌های استرالیا را نشان می‌دهد. Bendigo Bank می خواست توجه خود را به خدمات جدید و متفاوت برای مشتریان معطوف کند. این امر مستلزم آن بود که بانک برنامه های جدیدی داشته باشد تا بتواند خدمات مشتریان را بهبود بخشد. متأسفانه، این به میزان زیادی حجم کاری کلی را که تیم فنی بانک باید با آن دست و پنجه نرم می کرد، افزایش داد. برای مقابله با چالش جدید، Bendigo Bank  به یک پلتفرم  توسعه چابک کم کد روی آورد، یک راه حل عالی برای ایجاد اپلیکیشن های مرتبط با کسب و کار.

Bendigo Bank با استفاده از یک پلتفرم چابک کم کد، 25 محصول مشتری محور را در حدود یک سال و نیم ایجاد کرد که زمان بسیار کمتر و بسیار ارزان‌تری از زمانی است که معمولاً هنگام کدنویسی دستی برنامه‌های مشابه مورد نیاز است. اکثر محصولات ایجاد شده نوآورانه و برای أمور روزانه مشتریان کاربردی بودند و در نتیجه آنها را به یکی از رهبران صنعت بانکداری در سراسر کشور تبدیل کردند.

پلتفرم های چابک کم کد در سطح جهانی منجر به نوآوری می شود، به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی ضروری از منشور محیط کار دیجیتال است این روش به دستیابی به اهداف کسب و کاری بانک و چابکی کمک می‌کنند، و هزینه های توسعه نرم افزار را کاهش خواهد داد.

بخش بانکی یکی از رقابتی ترین بازارها است، به همین دلیل پیش بینی روندها و بروزرسانی چابک برای کسب مزیت رقابتی بیشتر و جذب مشتریان ضروری است. حرکت در این مسیر مسلما نیازمند استفاده از پلتفرمی چابک و کم کد است تا بتوان با حداکثر توان ممکن به سمت همسو کردن و نزدیک کردن کسب و کار و زیرساخت های فنی پیش رفت.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *