تحول دیجیتال در صنعت ساختمان


Digital construction Mostafa Sabeti

چرا تحول در مدل و شیوه های پیشبرد کسب و کار اجتناب ناپذیر است؟

راز بقا و برتری انسان در جهان همراهی با تغییرات و تطابق با پدیده های جدید از یک سو و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی به روشی آگاهانه از سوی دیگر است. کسب و کارهای هوشمند هم برای حفظ بقا و بهبود وضعیت خود لازم است تغییرات را درک کرده و با آنها همراه و همسو شوند. برای همراهی بهتر با تغییرات لازم است با این تغییرات بیشتر و بهتر آشنا شویم. برخی از این تغییرات به شرح زیر است.

تغییر نسل :

یکی از اساسی ترین اصول هر کسب و کاری شناخت مشتریان و نیازهای آنها و ارائه خدمات و محصولاتی متناسب با آن است. نسل های مختلف بشر بنا بر خصوصیات اخلاقی و سبک زندگی از هم تفکیک شده و قابل شناسایی میباشند. تغییرات فناوری و رویدادهای جهانی یا منطقه ای و پیشرفت های علمی موجب تغییر روش زندگی و خصوصیات افراد مختلف در نسل های متفاوت میشود و این موضوع خود یکی از دلایل تغییر پارادایم ها و شیوه ادامه زندگی و کسب و کار است. امروزه اغلب کسب و کارها در اختیار افراد نسل Y یا میلینیال قرار دارد و نسل Z که به عنوان تصمیم گیرندگان آینده شناخته میشوند در سال های نه چندان دور نقشی مهم خواهند داشت. این دو نسل تفاوت های فراوانی با نسل های گذشته خود دارند. نسلی که در عصر فناوری به دنیا آمده و اتصال به اینترنت و ارتباطات در لحظه به عنوان بخشی جدا نشدنی از زندگی آنها شناخته میشود.

تفاوت نسل ها در دنیای امروز

نسلی که از بدو تولد و درک محیط پیرامون ارتباطات آنلاین و استفاده از شبکه های اجتماعی و برقراری ارتباط از طریق انها و تامین نیازها توسط اینترنت را به عنوان یکی از حقایق اولیه جهان هستی درک کرده دیدگاه متفاوتی نسبت به نسل های قبلی درباره زندگی دارد .کسب و کارهایی که این تفاوت را به درستی درک نکنند و خود را با سلایق و سبک زندگی آنها همراه نکنند سرنوشت خوشی در انتظارشان نخواهد بود. نیاز به تغییر در مدل کسب و کار و نحوه تولید کالا و یا ارائه خدمات به دلیل تغییر در مشتریان اجتناب ناپذیر و امری ضروری است.

بروز فناوری های تحول گرا :

پیشرفت دانش بشری در قرن اخیر سرعت گرفته و هر روز شاهد ظهور فناوری های نوینی هستیم. برخی از این فناوری ها که به عنوان فناوری های برهم زننده یا تحول گرا (Disruptive Technology) شناخته میشوند تاثیری بیشتر از سایر فناوری ها دارند چرا که روال های گذشته را بر هم زده و ساز و کاری جدید در زندگی و کسب و کار بشر به وجود می آورند. اینترنت، ابزار های موبایل، داده های عظیم، اینترنت اشیا، شبکه های اجتماعی، تحلیل داده ها، هوش مصنوعی، رباتیک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و … نمونه هایی از این فناوری ها هستند. این فناوری ها نه تنها زندگی را ساده تر کرده اند بلکه زندگی بشر را تا حد زیادی دستخوش تحول کرده و شکل جدیدی به زندگی ما داده اند. امروزه به کمک اینترنت ، ابزارهای موبایل ، اینترنت اشیا و تحلیل داده ها نیازی به پرسیدن آدرس نیست و میتوانید با استفاده از نرم افزار های مسیریاب در هر لحظه مسیر خود را از خلوت ترین راه ممکن به سمت مقصد بیایید.

فناوری های تاثیر گذار

پزشکان میتوانند بیماران خود را در دور افتاده ترین نقاط جهان معاینه کرده و از راه دور با کمک ربات های پیشرفته عمل جراحی انجام داده و بیماران را درمان نمایند. میلیون ها نفر در سرتاسر جهان از طریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط بوده و دانش و نظرات خود را به اشتراک میگذارند و شرکت های بازاریابی دیجیتال با تحلیل رفتار مردم بر روی اینترنت با ارائه تبلیغات هدفمند به ارزش آفرینی برای مشتریان خود میپردازند.

با وجود این فناوری ها و تاثیر آنها بر زندگی مردم کسب و کاری که نتواند به درستی و به صورت بهینه از این فناوری ها در جهت رشد خود و افزایش سود آوری از آنها استفاده نماید محکوم به نابودی خواهد بود.

مدل های جدید کسب و کار

همزمان با تغییر سلیقه مردم و ورود فناوری هایی که ای موضوع را سرعت بخشیده است بسیاری از کسب و کارهی پیشرو توانسته اند با تکیه بر این تغییرات مدل های جدیدی از کسب و کار را تعریف و با استفاده از آن کسب ثروت نمایند و در برخی موارد هم رقبای سنتی خود را نابود کنند. مدل کسب و کار پلتفرمی اسنپ کسب و کار سنتی آژانس های کرایه خودرو را با مشکل جدی مواجه ساخت و یا ایر بی اند بی با ایجاد پلتفرم اجاره محل اقامت هتل های بزرگ را به چالش میکشد. استفاده درست از این مدل های جدید کسب و کار میتواند باعث موفقیت و رشد کسب و کار شده و عدم توجه به آن نتیجه ای به غیر از تضعیف جایگاه و از دست دادن بازار در پی نخواهد داشت.

تمرکز بر مشتری و تغییر سلایق مشتریان

در روند رو به رشد سطح زندگی بشر از عصر تولید انبوه و تامین نیازهای اولیه به نقطه ای رسیده ایم که رقابت سنگینی در میان کسب و کارها برای جلب رضایت بیشتر مشتریان شکل گرفته است. امروزه کسب و کاری موفق تر است که به دقت مشتریان و روش زندگی آنها را زیر نظر دارد و با استفاده از منابع مختلف و جمع آوری اطلاعات از زندگی مردم در محیط واقعی و مجازی شناخت بیشتری از آنها داشته و خدمات و محصولات خود را مبتنی بر آن ارائه میدهد. تولید محصولات سفارشی سازی مطابق با سلیقه و علایق مردم و ایجاد تجربه لذت بخش استفاده از محصول و یا خدمات به یک روند تبدیل شده است. بسیاری از کسب و کارها بیش از آنکه از فروش محصولات خود سود ببرند به کسب و کاری جدید روی آورده اند که آن فروش تجربه به مشتریان است. هر مشتری بیش از آنکه برای محصول ارزش قائل باشد به تجربه ای که در استفاده از آن نصیبش میشود اهمیت میدهد و نه تنها خود از آن لذت میبرد بلکه با اشتراک گذاری آن بر روی شبکه های اجتماعی دوستان و آشنایان خود را نیز در این لذت شریک میکند. این موضوع در کسب و کارهایی همانند رستوران ها و هتل ها به وضوح قابل لمس است.

ایجاد تجربه لذت بخش برای مشتری

کسب و کارهایی که در ارائه خدمات و محصولات خود تلاش میکنند تجربه بهتر و به یادماندنی تری برای مشتریان خلق کنند این شانس را دارند تا مشتریان وفادارتری داشته باشند و میتوانند به بازگشت مجدد مشتریان و همچنین افزایش نرخ توصیه که موثرترین روش بازاریابی است امیدوار باشند.

چرا صنعت ساختمان در ایران اهمیت زیادی دارد و تحول در آن باید مورد توجه قرار گیرد؟

صنعت ساختمان یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور است. این صنعت پس از نفت به عنوان یکی از صنایع فرصت آفرین برای رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغال زایی به شمار می‌رود. صنعت ساختمان یک نقش انکارناپذیر در تولید فرصت‌های سرمایه گذاری و تولید ثروت و ارزش افزوده در اقتصاد دارد. با توجه به ارتباط تنگاتنگ ساخت و ساز با بخش‌های بالادست و پایین دست خود مانند فلزات اساسی و کانی‌های غیرفلزی و خدمات املاک و مستغلات می‌توان به اهمیت جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور پی برد. امروز در کشورهای در حال توسعه بیش از 35 درصد فرصت‌های شغلی به طور مستقیم و غیرمستقیم در حوزه صنعت ساختمان است. زنجیره ارزش صنعت ساختمان از صنایع پایه نظیر تولید فولاد و سیمان گرفته تا شرکت های پیمانکار و مجری پروژه های ساختمانی و بخش هایی نظیر دلالی املاک و همچنین تولید کنندگان و تامین کنندگان مواد و تجهیزات مورد نیاز و متخصصین مرتبط با این صنعت در حدود یک سوم اقتصاد کشور را تشکیل میدهد. رونق این صنعت میتواند رشد اشتغال و حرکت سایر بخش های اقتصادی کشور را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر بررسی این صنعت نشان میدهد که نسبت به سایر بخش های اقتصادی و کسب و کارهای موجود در جامعه تا حد زیادی از تحولات نوین عصر حاضر فاصله داشته و به خصوص در بخش های نرم افزاری مرتبط با بازاریابی و فروش و ایجاد تجربه خوب در خرید و استفاده فرصت های فراوانی برای بهبود شرایط فعلی وجود دارد.

بخش عمده ای از صنعت ساختمان کشور علی الخصوص در بخش مسکونی توسط شرکت های کوچک و یا متوسطی راهبری میشود، که تمرکز آنچنانی بر همراهی با تغییرات نداشته و معمولا با روش های سنتی به پیش میروند. از سوی دیگر در فرآیند فروش و یا پیش فروش توجهی به خواست و نیاز مشتریان نشده و اغلب افراد جامعه تجربه مناسبی از فرآیند خرید املاک ندارند.استفاده از فناوری های جدید هم در صنعت ساختمان به ندرت اتفاق افتاده و هنوز فاصله زیادی تا سطح استانداردهای جهانی دارد. استفاده از این فناوری ها میتواند تجربه جدید برای مشتریان خلق کند و فعالان این بازار که با استفاده از این فناوری ها به ارائه خدمت و محصول میپردازند میتوانند دست بالاتری در این بازار داشته باشند.

علاوه بر سازندگان بخش عمده ای از تامین کنندگان این صنعت چه در بخش B2B و چه در بخش B2C میتوانند با استفاده از دانش روز در زمینه بازاریابی و یا بروز رسانی روال ها و فرآیند های اجرایی خود به شرایط بهینه ای برای ارائه خدمات به مشتریان دست یابند.

مفهومی تحت عنوان تحول دیجیتال در کسب و کار شامل استفاده از فناوری های نوین و همچنین رویکرد و نگاه جدید به بازار و مشتری در عصر دیجیتال صنایع مختلف را در برگرفته. تا پیش از این اغلب سازمان های بزرگ و یا کسب و کارهای ذاتا فناورانه که معمولا آنها را به عنوان استارتاپ و یا کسب و کارهای دیجیتال میشناسیم نسبت به تغییرات دنیای دیجیتال واکنش نشان داده و برای همراهی با آن تلاش میکردند. اما تغییرات و تحولات اخیر میتواند به عنوان زنگ خطری برای سایر کسب و کارهای سنتی کوچک و متوسط باشد تا خود را با تغییرات همراه کنند و تلاش نمایند تا سهم بازار خود را حفظ کرده و در صورت امکان در صدد توسعه آن برآیند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *